Med fremkomsten af internettet har mange af os mulighed for at søge arbejde via e-mail.

Men bare fordi det er Internet og e-mail er så hurtig og bekvem, det ikke betyder, du skal opgive professionalisme og polsk!

FØRSTE INDTRYK TÆLLER. Jeg for nylig kiggede over et par sendt programmer, og lad mig fortælle dig, det var en øjenåbnende oplevelse! Her er et par eksempler på hvordan du * ikke * at gøre ting…

Én person tilsendt simpelthen den ansættende virksomhed jobbeskrivelsen. Der var ingen forklarende brev, uden navn (bare nogle forvansket e-mail adresse), ingenting. Hvorfor skal en virksomhed ønsker at ansætte nogen, der gider ikke at gøre en indsats?

Flere personer fik navnet på den ansættende part forkert. Nogle stavet forkert det, andre substitueret en andens navn.

Stavemåde fejl, stavefejl, grammatiske fejl, og formatering problemer som du ikke ville tro. Én person sagde, at hendes største styrke var hendes opmærksomhed på ‘detal’ (at skulle have været ‘Detaljer’); en anden sagde, det var hans ansvar at ‘et telt til kunder’ (‘deltage til kunder”).

Det siger næsten sig selv, at du altid skal følge ansøgningen vejledningen. Hvis du er spørgende eller ansøger til et job – uanset om det er online eller i den ‘virkelige verden’ – er der visse regler for etikette, der gælder:

HILSE PERSONEN. Ikke bare buse og begynde at skrive. En simpel “Kære ___” er fantastisk.

KORREKT STAVEKONTROL VIRKSOMHEDENS NAVN OG I DEN LEJE MANAGER. Hvis du ikke ved hvordan man stave dem, tage et par sekunder og finde ud af.

ANGIVER, HVILKEN POSITION DU ANVENDER FOR. Specifikke. virksomheden kan ansætte for mere end ét job.

GIVE EN KORT OVERSIGT OVER DINE RELEVANTE KOMPETENCER. Holde det kort og til punktet.

TJEK DIN STAVNING OG GRAMMATIK. Det tager kun et par minutter. Hvis du ikke er sikker på, om at gøre det selv, bede en ven eller et familiemedlem til at tjekke det for dig.

VÆRE HØFLIG! Ikke stille krav. Husk, at den * kun * ting den leje manager ser er dit e-mail – han eller hun ikke kan se dine ansigtsudtryk eller kropssprog, så tag ekstra pleje i de ord, du vælger, og hvordan du lægger dem sammen.

FORMATERE DIN E-MAIL TIL 60 TEGN PR. LINJE. Mange e-mail-programmer automatisk ‘word-wrap’ et sted mellem 60 og 70 tegn. Tilføje et hårdt linjeskift, når du nå 60 tegn på en linje; Dette vil sikre virksomheden får et pænt formateret ansøgning, ligesom du bestemt.

FORTÆL DEM HVORDAN MAN KONTAKTER DIG. Som et absolut minimum, forlade dit telefonnummer og e-mail adresse.

OG FOR GODHED SKYLD, FORTÆL DEM DINE * NAVN *. Dette er så indlysende, det er smertefuldt, men jeg har set dusinvis af programmer der ikke er signeret. Ende dit brev med ‘Oprigtigt’, ‘Betragter’ eller ‘Yours Truly’, og derefter underskrive dit navn.

Der er hård konkurrence for hjem baseret job, og virksomheder kan tillade sig at være kræsne. Ikke give dem en grund til at passere dig! Professionalisme tæller stadig – selv på nettet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *